انرژی خورشیدی چیست؟


خورشید نه تنها خود منبع عظیم انرژی است، بلکه سرآغاز حیات و منشا تمام انرژی های دیگر است. طبق برآوردهای علمی در حدود 6000 میلیون سال از تولد این گوی آتشین میگذرد و در هر ثانیه 4/2 میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می شود.

 کاربردهای انرژی خورشیدی : امروزه از انرژی خورشیدی توسط سیستم های مختلف و برای مقاصد متفاوت استفاده و بهره گیری میشود، که عبارتند از :

1.استفاده از انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی ، صنعتی و نیروگاهی.

2.تبدیل مستقیم نور حاصل از پرتوهای خورشید به الکتریسیته به وسیله تجهیزات فتوولتائیک .

سیستم های فتوولتائیک (PV)

به پدیده ای که در اثر تابش نور بدون استفاده از مکانیزم های محرک ، الکتریسیته تولید کند، پدیده فتوولتائیک و به هر سیستمی که از این پدیده استفاده کند سیستم فتوولتائیک گفته میشود. در واقع سیستم های فتوولتائیک یکی از پر مصرف ترین کاربرد انرژی های نو می باشند و تا کنون سیستم های گوناگونی با ظرفیت های مختلف (0.5 وات تا چند مگاوات) در سراسر جهان نصب و راه اندازی شده است و با توجه به قابلیت اطمینان و عملکرد این سیستم ها هر روزه بر متقاضیان آنها افزوده می شود .

سیستم های فتوولتائیک را به طور کلی میتوان به سه بخش تقسیم کرد :

1.پنل های خورشیدی     2.مصرف کننده یا بار الکتریکی      3.باتری

به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که به منظور تامین روشنایی مورد نیاز اماکنی نظیر پارک ها، پارکینگ ها و … نصب سیستم های فتوولتائیک مناسب بوده و تکنولوژی های جدید در زمینه ساخت سلول های خورشیدی، نوید دهنده ی کاهش هزینه ها در دهه های آینده می باشد.

اخباردسته‌بندی نشدهمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *